LTV Lockhorst


Baseline / 22 oktober 2011

Tennisarm, voorkomen is beter dan genezen

door Martin Nederlof

Wat is een tennisarm

De tennisarm is helaas een veel voorkomend probleem bij tennissers. Na een potje tennis wat steken in je elleboog, de volgende dag een zware arm en bij belasting weer steken. Het herhaalt zich zo een aantal keren en je kunt spreken van een tennisarm.
Een tennisarm, ook wel tenniselleboog genoemd, is een niet bacteriële pees (ontsteking) in de elleboog. De peesontsteking vindt zijn oorsprong aan het onderste, buitenste botuitsteeksel aan de bovenarm (boven op). Het betreft een gecombineerde peesaanhechting van spieren die de hand in de richting van de handrug bewegen.

Hoe ontstaat een tennisarm

De pijn wordt volgens onderzoekers veroorzaakt door een te langdurige trek op het botvlies en de betreffende pees op het elleboog gewricht. Het probleem zit bijna altijd op de bot-pees-overgang.
Langdurige lichte trek op de pees wordt veroorzaakt doordat de hand en vingers van deze arm te veel basisspanning bezitten gedurende de gehele dag. Dit wordt meestal veroorzaakt door de manier waarop de spieren door de dag heen gebruikt worden. Velen denken dat een overbelasting de oorzaak van het probleem is. Maar het is de continu lichte aanspanning, die meestal na langere tijd het probleem doet ontstaan.

Als we bovenstaande goed lezen dan wordt er eigenlijk gezegd dat de oorzaak van de pijn in de elleboog niet wordt veroorzaakt door overbelasting (bijv. bij tennis) maar door een te gespannen dagelijks gebruik van de vingers en hand van de arm waar het probleem zich in voort doet.
Denk hierbij aan uw werkzaamheden thuis en op het werk die een lichte voorspanning met zich mee brengt. Deze vooral lichte handelingen doet u naar alle waarschijnlijkheid te gespannen. Schrijven, typen, gebruik van de muis, was ophangen, tanden poetsen, schilderen, auto wassen, enz.
Al deze dagelijkse handelingen kunt u te gespannen doen, hierdoor veroorzaakt u de continu lichte aanspanning waardoor na langere tijd het probleem zich doet ontstaan. Bijvoorbeeld bij een potje tennis wordt dan het probleem in de elleboog voelbaar en er wordt hierdoor al snel gesuggereerd dat de tennisarm komt door verkeerde beweging/techniek.

Voorkomen is beter dan genezen

Natuurlijk is het lastig om de dagelijkse bezigheden aan te passen. Let er daarom goed op dat u deze lichte handelingen zo ontspannen mogelijk doen. Stress en onder druk presteren op het werk of in de sport geven vaak ook extra lichaamsspanning af. Om te voorkomen dat u gevoelig wordt om een tenniselleboog te krijgen zult u dus in al deze handelingen ontspannend te werk moeten gaan.

Tijdens het tennisles geef ik u het advies om uw racket zo ontspannen mogelijk vast te houden en uw slag zo soepel mogelijk af te maken.
In het wedstrijdje, bv. door de mentale stress, slaat u de bal niet meer door, maar duwt en/of prikt u de ballen alleen nog maar terug. Dit dient u te vermijden.

Het materiaal is natuurlijk ook belangrijk. Laat daarom de dikte van uw grip eens nakijken en vervang uw grip regelmatig. Uw bespanning dient minimaal eens per halfjaar te worden vernieuwd. Dit alles om te voorkomen dat u, door het materiaal, meer kans loopt op een tennis elleboog.

Workshop

Woensdag 11 januari  2012 wordt er bij LTV Lockhorst een workshop gegeven door Rogier Hoorn, Sport Psycholoog, SPORT MIND.  Hij zal u middels een workshop handvaten aan reiken om zonder stress uw wedstrijden te spelen.

Inschrijven kan via een lijst in het clubhuis of online op onze website bij het evenement Mentale training; KLIK hier...

Genezing

Helaas is het dan toch zo dat een aantal tennissers de tennisarm gaan voelen en hierdoor een genezings proces in moeten gaan.

Fase 1:Je voelt hevige pijn, belasting is amper mogelijk zelfs bij lichte belasting is er pijn. Relatieve rust, dit wil zeggen dat u wel moet bewegen maar zonder belasting.
Fase 2:De ergste pijn is voorbij, u kunt de belasting opvoeren maar met een lage snelheid. Trage bewegingen met een grotere belasting bevorderen het herstel proces.
Fase3:De pijn blijft zeuren, sommige handelingen blijven pijnlijk en u komt er maar niet vanaf.
In deze fase is het belangrijk om het peesgebied te stimuleren d.m.v. fricties, belasting, warmte, ijs, massage, ect. Het peesgebied moet worden wakker geschud. Opbouw moet geleidelijk gebeuren en zal afhankelijk zijn van de pijn, het herstel na belasting en motivatie van de persoon in kwestie.


Of je nu een beginnend of juist een heel gevorderde tennisser bent, iedereen loopt kans op een tennisarm/ elleboog. Ik heb geprobeerd jullie aan te geven waardoor een tenniselleboog kan komen en wat je er tegen moet doen om hem te voorkomen. Eenmaal een tenniselleboog dan ben je zo een jaartje verder.
Dus zeker de moeite waard om je uitrusting goed onder de loop te nemen en vooral  lekker ontspannen op de tennisbaan te staan. Af en toe een serie lessen kan nooit kwaad maar zal geen garantie zijn.


Met sportieve groet, uw tennistrainer.


Terug naar boven


Ogenblik a.u.b. ...